Monday, June 2, 2014

Trainingsrit

Een paar maanden geleden zei ik tegen een vriend dat ik met de uurs race van Cycle Vision meer dan 50km/h gemiddeld wilde halen en 46km/u in de 3uurs. Dat leek hem nogal ambitieus maar mijn laatste trainingsrondje laat zien dat ik meer dan 250Watt duurvermogen heb en dat de TransforMango met aerotweaks daarbij inderdaad ongeveer 50km/h snel is. http://ridewithgps.com/trips/2756787
aan het eind van de trainingsrit nog even een schepje er bovenop

Met de wedstrijd adrenaline erbij, het verwijderen van de spiegels en beter rollende banden dan de Kojaks, zou ik het doel moeten kunnen halen. Ik twijfel nog tussen de brede Shredda en de smalle Ultremo. Beide rollen zeer goed weet ik uit ervaring, de Shredda wellicht iets beter op ruw asfalt terwijl de Ultremo enig aerodynamisch voordeel biedt. Ik zou dus graag weten hoe ruw het asfalt is van de racebaan in Venray.

Verder is het de vraag welke van mijn 2 Mango's het snelste is. Om dat uit te vinden ga ik afwisselend Twango en TransforMango rijden. Ze lijken wat dat betreft niet veel van elkaar te verschillen. Twango heeft de stijfste aandrijflijn en is het lichtste, maar TransforMango heeft een stijvere en vlakkere onderkant. Het custom carbon frame voorin is helaas niet erg stijf, door de matige bevestiging ervan op de brug. Dat kan ik wellicht nog verbeteren zodat de verliezen bij accelereren kleiner worden. Ik kan nu de voorderailleur in TransforMango heen en weer zien bewegen als ik erg hard trap, dat is bij de Twango helemaal niet het geval door de verstijving van het originele alu voorframe.

Na 2 jaar magere resultaten door mijn achilles blessure is mijn conditie weer op mijn vertrouwde niveau. Misschien zelfs nog wel beter dan ooit tevoren want ik train voor lange afstanden vanwege GBSR2014 (Pittige 3weekse velomobiel tour met 20 velomobilisten rond de Oostzee). Na ROAM 2011 was ik behoorlijk aan het eind van mijn latijn omdat ik onderschatte hoe uitputtend vrijwel elke dag 200km rijden is en ik me niet goed genoeg had voorbereid. Dit jaar heb ik in 5 maanden al 9500km gefietst en dat werpt zijn vruchten af. Ik kan heel lang een vrij hoge kruissnelheid aanhouden en herstel snel na een lange rit.
De komende weken wil ik vaker intervals doen. Dat heb ik nog amper gedaan omdat ik me vooral op GBSR2014 richt. De intensere ritten mogen niet ten koste gaan van het kilometers maken, dus hou ik het aantal intervaltrainingen beperkt.

4 comments:

Oliver said...

Kleine tip voor de geplande intervaltrainingen: http://www.topsporttopics.nl/kennisbank/blokperiodisering-verbetert-duurprestatie-van-goed-getrainde-wielrenners

Oliver said...

Ik heb nog even navraag gedaan bij iemand die de baan in Venray kent, en hij zegt dat het glad asfalt is. Let wel dat dit vanuit het zicht is van iemand uit de wereld van de autosport, dus hoe glad dit daadwerkelijk is laat ik even in het midden.

Harry Lieben said...

Volgens Sjef Buiks is het asfalt ruw en dat is een ligfietser. In bijvoorbeeld de VS is een gladde weg die licht golft een slecht wegdek, terwijl het heerlijk fietst. Hier is denk ik iets dergelijks aan de hand, verschillende perceptie vanuit het eigen voertuig.
Ik heb vanmorgen besloten om de Shredda's weer om te leggen. Een Kojak stond met een lekke band en dat herinnerde me er weer aan dat er weinig banden zo probleemloos en bovendien snel zijn als de Shredda. In een race moet je niet alleen snel zijn, maar ook geen pech onderweg hebben.

Harry Lieben said...
This comment has been removed by the author.